Velká baba (Kuřim)

Tenhle výlet bude delší. Až na první prudké stoupání ho ale děti určitě zvládnou bez fňukání. Budou si totiž připadat skoro jako na horách a projdou napříč celým přírodním parkem jménem Baba. Čeká je také turistický rekord, ujdou totiž celých deset kilometrů!

Start celodenního výletu je na brněnském nádraží, odkud jede vždycky pět minut před celou vlak do Kuřimi, můžete to ale vzít i z nádraží v Králově poli. Z Kuřimi vede žlutá, pokud potřebujete doplnit proviant, stavte se v supermarketu vpravo od nádraží, jinak jde značka doleva. Po krátké cestě městečkem a přes Luční potok se stáčí nahoru do lesů a stoupá pod Kuřimskou horu. Vydržte, je to to nejpříkřejší stoupání celého výletu, pak už bude líp. Nahoře v průseku lesa pod dráty elektrického vedení je nově zbudovaná zastřešená pikniková lavička a stůl, tam můžete pohodlně vybalit svačinu. Dál vede žlutá po hřebeni, ze kterého si kvůli stromům ale příliš neužijete výhledu a pak klesá dolů k rozcestníku Pod Chocholou. Cestu vám ještě před tím, pod nejvyšší horou Sychrov (463 metrů nad mořem) zkříží červená, nechte ji jít do Jinačovic a držte se žluté.

A koukejte se kolem – jdete totiž unikátním víc než sto let starým dubovým lesem. A taky poslouchejte, v chráněných a ekologicky přiměřeně zachovávaných lesích hnízdí datel černý, který teď na přelomu jara a léta buší zobákem do stromů tak vytrvale, že je to slyšet málem až na přehradu. Když nebudou děti ječet jak na lesy, uvidí i káně nebo poštolku. Když ječet budou, můžete pozorovat kytky, ty neutečou. Pozor na jedovaté listy konvalinek a na celý prudce jedovatý, ale krásný náprstník velkokvětý, který zrovna začíná kvést. Cestou můžete potkat kromě dalších turistů i hodně cyklistů a také koně.

U rozcestníku Velká Baba přejděte na zelenou, která míří lesem dolů do Řečkovic, její poslední asi dvoukilometrový úsek vede po málo frekventované silničce a končí na zastávce tramvaje číslo jedna v Řečkovicích. A odtud domů, rozdělit medaile za výdrž!

jak je dlouhá trasa:

10 kilometrů

start – cíl:

Kuřim - Řečkovice

kde se zastavit:

U naučných cedulí, které vám cestu zpříjemní povídáním o místních druzích fauny a flóry. Anebo: pokud vaše děti snesou současné umění, začněte v Galerii Ad Astra v Kuřimi (od nádraží kilometr vpravo na zámku). Do 26. června tam vystavují malby Karla Štědrého, které jsou místy trochu morbidní, ale nadchnou. Pokud si chcete výlet prodloužit, jděte z Velké Baby po žluté k Technickému muzeu, kde děti načerpají po cestě zážitky jiného typu, třeba jen pohledem na stíhačky za plotem.